Zusammenfassung
Hintergrund: Die Rate mangelernährter, stationär behandelter Patienten liegt zwischen 16 und 55 %,
und die Durchführung eines Screenings auf das Vorliegen einer Ernährungsstörung wird
von den Fachgesellschaften fächerübergreifend gefordert. Eine allgemeingültige Empfehlung,
welche Erhebungsmethode im Bereich der Orthopädie und Unfallchirurgie Verwendung finden
sollte, steht bislang aus. Im Rahmen der vorliegenden Studie werden anhand zweier
etablierter Scores 1.) die Prävalenz mangelernährter Patienten im Patientengut der
Alterstraumatologie bestimmt sowie 2.) Übereinstimmungen der Erhebungsmethoden untersucht.
Material und Methoden: Zwischen 06/2014 und 06/2015 wurde eine konsekutive Serie von stationär geführten
traumatologischen Patienten mittels zweier validierter Screeninginstrumente zur Erfassung
des Ernährungsstatus prospektiv untersucht. Die Studie wurde an einem Stadtkrankenhaus,
das sowohl als überregionales Traumazentrum Level 1 als auch als Universitätsklinik
fungiert, durchgeführt. Das Nutritional Risk Screening (NRS) sowie das Mini Nutritional
Assessment (MNA, SF-MNA) wurden verwendet. Alle Patienten wurden in 3 Altersgruppen
unterteilt (< 65, 65–80, > 80 Jahre). Zur statistischen Auswertung zeigten sich quantitative
und semiquantitative Parameter. Kolmogorow-Smirnow-Test, Spearmans Korrelationsanalyse
sowie Chi-Quadrat-Test wurden verwendet. Die Tests waren 2-seitig mit einem Signifikanzlevel
von 5 %. Die Studie wurde teilweise durch Fördermittel der Stiftung Oskar-Helene-Heim
finanziert.
Ergebnisse: 521 Patienten (w: 43,8 %; m: 56,2 %) im Alter von 53,96 ± 18,13 Jahren wurden im
Rahmen der vorliegenden Arbeit statistisch ausgewertet. Abhängig von der Erhebungsmethode
ergab sich im alterstraumatologischen Patientengut eine Rate mangelernährter Patienten
(NRS≥3) von 31,3 % (65–80 Jahre) bis 60 % (> 80 Jahre). Hinsichtlich MNA ergab sich
ein Ernährungsrisiko (MNA 17–23,5) bei 28,8 bzw. 54,3 %, eine bestehende Mangelernährung
(MNA<17) bei 5,4 bzw. 8,6 %. Der Zusammenhang von NRS und MNA steigt mit zunehmendem
Alter (< 65: r = − 0,380; 65–80: r = − 0,481; > 80: r = − 0,638; Spearman-Korrelation,
p < 0,001).
Schlussfolgerung: Die vorliegende Studie zeigt eine hohe Rate an mangelernährten Patienten im alterstraumatologischen
Patientengut. Das NRS bietet aufgrund seiner einfachen und schnellen Anwendbarkeit
Vorteile im klinischen Einsatz. Eine hohe Übereinstimmung der Erhebungsmethoden (NRS,
MNA) hat sich gezeigt.
Abstract
Background: The prevalence of malnutrition in hospitalised patients is reported to be between
16 and 55 % across disciplines. Within hospital care, screening for malnutrition is
required. However, in orthopaedics and trauma surgery, there is still no generally
accepted recommendation for the methods for such a data survey. In the present study,
the following aspects are to be investigated with the help of two established scores:
(1) the prevalence of malnutrition in the patient population of geriatric trauma care,
and (2) the correlation between methods of data survey.
Material and Methods: Between June 2014 and June 2015, a consecutive series of hospitalised trauma patients
were studied prospectively with two validated screening instruments to record nutritional
status. The study was carried out at a municipal trauma surgery hospital, which is
a first level interregional trauma centre as well as a university hospital. The Nutritional
Risk Screening (NRS) and the Mini Nutritional Assessment (MNA Short and Long Form)
were used. All patients were divided into three age groups: < 65 years, 65–80 years,
and > 80 years. The prevalence of malnutrition in geriatric trauma patients and the
correlation between the screening instruments were determined. For a better comparison,
prescreening and main assessment were applied to all patients. For statistical evaluation,
both quantitative and semi-quantitative parameters were used. Furthermore, the Kolmogorov-Smirnov
test, Spearmanʼs correlation analysis and the chi-square test were applied. These
tests were two-sided and had a level of significance of 5 %. The present study was
partially funded by the Oskar-Helene-Heim Foundation.
Results: 521 patients (43.8 % women, 56.2 % men), with a mean age of 53.96 ± 18.13 years,
were statistically evaluated within the present study. Depending on the method of
the data survey, malnutrition (NRS≥3) in geriatric trauma patients varied from 31.3 %
(65–80 years) to 60 % (> 80 years). With MNA, 28.8 and 54.3 % of patients were at
risk of malnutrition (MNA 17–23.5), while the fractions of patients already suffering
from malnutrition (MNA < 17) were 5.4 and 8.6 %, respectively. The correlation between
the NRS and MNA total scores increases with the age of the patients. The correlation
coefficient for patients under 65 years is r = − 0.380, while among patients aged
between 65 and 80, it is r = − 0.481, and for patients over 80 years, there is a medium
to strong correlation of r = − 0.638 (each with a Spearman correlation of p < 0.001).
For the total population as well as the different age groups, statistically significant
correlations were recorded between the categorised scores (chi-square test for linear
trend, p < 0.001).
Summary: The present study demonstrates high prevalence of malnutrition among the geriatric
trauma patients. Because of its easy and rapid application, the NRS has an advantage
in clinical use. It was shown that the two methods of data survey were highly correlated.
Schlüsselwörter
Mangelernährung - Alterstraumatologie - Ernährungsstatus - NRS - MNA
Key words
malnutrition - trauma surgery - screening tools - NRS - MNA